Welcome to the Official Site for the 2008 Evolution Challenge

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige
Rapport från deltävling 6: Rejmeknixen 20 september 2008

Bullet Andreas Magnusson blev första Swedish Evo Challenge-mästaren.
Bullet Kampen om titeln avgjordes på sista sträckan.
Bullet Hans-Erik Weng slutade två efter att en drivaxel gått av fyra km före slutmålet.


spacer image

Slutkampen om det allra första svenska Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge-mästerskapet någonsin utkämpades den gångna helgen i Askersund. På sista sträckan i rallyt Rejmeknixen.

Hans-Erik Weng och hans co-driver Anders Fredriksson åkte ut på sista stäckan med en ledning på 1,7 sekunder, men fyra kilometer från målet gick en drivaxel sönder. Därmed kunde Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog gå förbi och ta den första svenska Evolution Challenge-titeln.

Båda de främsta teamen har vunnit två deltävlingar vardera i årets Mitsubishi-mästerskap. Magnusson/Hulterskog startade den sjätte och sista omgången med bra en poängs ledning över Weng/Fredriksson. Eftersom en seger i Rejmeknixen skulle ge tolv poäng, var utgångsläget att snabbast ekipage i Askersund skulle krönas till champion.

Rejmeknixen innehöll 41 utslagsgivande kilometer, fördelat över fyra sträckor i skogarna intill det bildsköna Askersund. Eftersom tävlingen var relativt kort var det viktigt för de tävlande att inte göra misstag eller råka ut för problem.

Första sträckan vann Weng/Fredriksson med över sju sekunder – vilket var överraskande mycket – till Magnusson/Hulterskog. De senare medgav att stundens allvar hade hindrat dem från att prestera på topp. På andra sträckan tog de i alla fall tillbaka fyra sekunder på ledarna, trots att de flöt ut i en kurva, slog i en sten och krökte bakfjädringen. Tursamt nog var det service efteråt, och mekanikerna hann precis bli färdiga på utsatt tid.

Efter de första två sträckorna var Joachim Carlström/Jörgen Norman bara elva sekunder efter ledarna. Därmed räckte det att ta sig i mål för att bli trea i mästerskapet. Mikael Gustafsson/Ola Persson höll fjärdeplatsen och körde säkert för att undvika de växellådsproblem de fick i femte deltävlingen och inte hunnit åtgärda.

Efter rullningen veckan innan hade Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth och deras team jobbat hårt hela veckan för att få bilen i ordning för Askersund. Nu fick de inte lön för mödan, utan något elfel fick bilen att stanna bara tre kilometer in på första sträckan.

Med bara två sträckor kvar visste de ledande teamen att det var full satsning framåt som gällde för att ta titeln. Efter SS3 skilde endast 1,7 sekunder, Weng/Fredriksson före Magnusson/Hulterskog.

Halvvägs in på den 13 kilometer långa sträckan som avslutade Rejmeknixen var de två sekundlika. Precis då, när bara fyra kilometer återstod kände Weng att någonting var fel med bilen, en främre drivaxel hade gått av. Han fortsatte, men tappade sexton sekunder och hoppet om att vinna årets Mitsubishi-mästerskap.

Som contrast fick Magnusson/Hulterskog en nästan perfekt resa genom sista sträckan, och kunde glädja sig åt att åka tillbaka till Askersund och slutmålet som de allra första segrarna i svenska Evolution Challenge.

– Jag är så glad över att ha vunnit Evo Challenge. Det är ett stort mästerskap och jag har njutit av varenda minut, sa Magnusson.

– Det har också varit utslagsgivande och med de priser du kan vinna får vi mycket för pengarna. Dessutom har jag fått mycket mer media än jag fått i andra svenska serier. Vi ska försvara vår seger nästa år!

Magnusson/Hulterskog vann också Grupp N och blev sjua totalt i Rejmeknixen.

Organisationen bakom Evolution Challenge är redan i full gång med arbetet inför 2009. Målet är att offentliggöra tävlingskalender och regler inom de närmaste veckorna.

2008 ärs Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige sponsras av: Mitsubishi Motors Sverige, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart och RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige – Deltävling 6
Resultat
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 23:17.4
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 23:33.3
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 23:53.4
4 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 25:12.0
Brutna
SS1 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Elproblem

Final 2008 Championship Positions
Slutresultatet baseras på fem av sex deltävlingar, där de tävlande får räkna bort sitt sämsta resultat.
Förare
1 Andreas Magnusson 56
2 Hans-Erik Weng 52
3 Joachim Carlström 35
4 Jonas Ericsson 23
5 Mikael Gustafsson 23
6 Jimmy Joge 18
7 Tobias Gustavsson 10
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5

Co-drivers
1 Henrik Hulterskog 56
2 Anders Fredriksson 52
3 Jorgen Norman 35
4 Ola Persson 24
5 John Stigh 23
6 Mikael Johansson 12
7 Fredrik Leierth 10
8 Lill-Erik Gustafsson 6

Slut

Bildtext
Andreas Magnusson och co-driver Henrik Hulterskog blev de första att vinna Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden Championship. Detta sedan de segrat i den sjätte och sista deltävlingen, Rejmeknixen i Askersund den 20 september.
(bild för fritt nyttjande).

 


För media frågor och copyright fria bilder kontakta Ralliart Evolution Challenge ansvarig & media ansvarig Simon Slade:
Tel: +44 (0)1935 424873 | Mob: +44 (0)7966 153555 | E.mail:
simon@rpmpromo.com

Ralliart Evolution Challenge ansvarig (Sverige): Tomas Weng
Tel: +46 (0)196 721 9003 | Mob: +46 (0) 70 534 4942 | E.mail: tomas@mpart.se

Mitsubishi Motors Sverige media kontor:
PR /Information: Lotta Thulin
Tel: +46 (0)8 474 54 00 | E.mail: lotta.thulin@mitsubishimotors.se